Praca zdalna
Praca zdalna
Celem zapewnienia bezpieczeństwa – zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy – istnieje w wielu przypadkach możliwość zorganizowania pracy tzw. zdalnej. Praca zdalna nie jest zdefiniowana w kodeksie pracy, ponieważ nie wynika z uregulowań kodeksowych, ale z ustawy z dnia 2 marca 2020 r. Zgodnie z art. 3 ustawy, w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania.
Nie jest to zatem telepraca, tylko inny sposób wykonywania obowiązków, przez określony czas.
W jakiej formie zlecić pracę zdalną?
Dla celów dowodowych najkorzystniej byłoby zlecać ten rodzaj pracy w formie pisemnej.
Na taki sposób wykonywania pracy nie jest wymagana zgoda pracownika. Z uwagi na ewentualną konieczność kontroli wykonywania pracy w taki sposób, możliwe jest uwzględnienie w wydanym poleceniu sposobu „raportowania” wykonywania pracy – może to być logowanie do systemu, może być to każda inna forma, którą - z uwagi na rodzaj wykonywanej pracy - pracodawca uzna za wskazaną. Nic nie stoi na przeszkodzie, by takiego zgłaszania gotowości do wykonywania pracy i zakończenia jej wykonywania nie zgłaszać w żaden szczególny sposób - wszystko zależy od woli pracodawcy. Z punktu widzenia pracownika samo polecenie pracy zdalnej jest wystarczające.
Brak możliwości wykonywania pracy zdalnej
Osoby, które z uwagi na rodzaj pracy nie mogą wykonywać pracy zdalnej, a jednocześnie wykonywanie przez nich pracy stanowi istotne zagrożenie dla ich zdrowia i życia, mogą zostać zwolnieni z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Udokumentowanie takiej sytuacji jest szczególnie istotne z punktu widzenia pracownika, celem dochodzenia zapłaty wnagrodzenia za czas niewykonywania pracy.


