Kwarantanna pracownika

Brak kategorii

     Kwarantanna to czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy pracownika, za czas której pracownikowi przysługuje wynagrodzenie/zasiłek chorobowy. Podstawą takiej usprawiedliwionej nieobecności w pracy powinna być decyzja Państwowego Inspektora Sanitarnego – dlatego istotne jest aby zawsze, w przypadku skierowania na kwarantannę, domagać się wydania decyzji/zaświadczenia w przedmiocie kwarantanny. Za czas kwarantanny pracownik nie otrzyma zwolnienia lekarskiego, ponieważ kwarantanna dotyczy wyłącznie osoby zdrowej, która była narażona na kontakt z czynnikiem chorobotwórczym.

     W związku z powyższym istotne jest właściwe udokumentowanie kwarantanny, aby móc starać się o wypłatę wynagrodzenia chorobowego   ( pomimo że dotyczy osoby zdrowej). Należy zatem pamiętać, aby nawet w przypadku wydania uprzednio decyzji ustnie, co może się zdarzyć, domagać się wydania decyzji/zaświadczenia o obowiązku przebywania na kwarantannie.

     Jeżeli pracownik samodzielnie podejmie decyzję o kwarantannie, to nie będzie miał prawa do świadczeń.

     Pracownik ma również prawo do nieobecności w pracy w przypadku kwarantanny dziecka - decyzję w tym przedmiocie również wydaje Państwowy Inspektor Sanitarny. Pracownik ma wówczas prawo do zasiłku opiekuńczego z powodu konieczności sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem.

Marta Bolesławska